Wanneer moet of kan je een loonsverhoging doorvoeren?

Goed werkgeverschap houdt onder meer in dat je een passend salaris betaald bij de functie van je werknemers. Daarnaast hebben werknemers af en toe recht op loonsverhoging. Soms is dit verplicht en soms mag je hiervoor kiezen als je werknemer bijvoorbeeld en goede beoordeling heeft gekregen of een nieuw contract krijgt. Maar wanneer is het …

Goed werkgeverschap houdt onder meer in dat je een passend salaris betaald bij de functie van je werknemers. Daarnaast hebben werknemers af en toe recht op loonsverhoging. Soms is dit verplicht en soms mag je hiervoor kiezen als je werknemer bijvoorbeeld en goede beoordeling heeft gekregen of een nieuw contract krijgt. Maar wanneer is het nou verplicht en wanneer niet?

Loonsverhoging vanuit de cao

Wanneer er een verhoging in de cao wordt vermeld dan is deze verhoging verplicht. Voor uitzendbureaus geldt de datum waarop de opdrachtgever het besluit om dit ook voor zijn eigen mensen te doen. Per opdrachtgever verschilt dit, er zijn vier mogelijkheden;

  1. Principe akkoord
    Als de opdrachtgever de werknemers direct een loonsverhoging geeft en niet wacht op de volgende stappen
  2. Definitief akkoord
    Als de opdrachtgever de werknemers een loonsverhoging geeft bij het definitieve akkoord
  3. Wanneer cao tekst beschikbaar is
    Leden van de werkgeversorganisatie die bij de cao betrokken is, is dit het laatste moment om de loonsverhoging door te voeren zonder dat het bedrijf haar eigen cao niet nakomt
  4. AVV-verklaring
    Als de klant geen lid is van de werkgeversorganisatie is dit het laatste moment om de lonen te verhogen

Terugwerkende kracht

Het kan ook gebeuren dat je als opdrachtgever er voor kiest het salaris te verhogen met terugwerkende kracht. Stel je maakt dit bekend op 01-07 om het vanaf 01-06 te doen, dan is het uitzendbureau niet verplicht om de uitzendkrachten ook met terugwerkende kracht te verhogen. Maar als je dit aangeeft op 15-07 dat het 01-07 verhoogt wordt, dan moet het uitzendbureau de lonen verhogen met ingang van de eerste maandag nadat dit verteld is.

Het is dus goed om als opdrachtgever en uitzendbureau hierover te communiceren zodat er geen onnodige correcties worden ingevoerd. Maak afspraken met elkaar en laat als opdrachtgever weten wanneer je dit uitvoert.

Loonsverhoging anders dan cao

Het kan ook voorkomen dat werknemers vragen om meer loon. Wanneer je dit altijd weigert kan het zijn dat de sfeer verandert in het bedrijf en daarom is het een goed idee om bij bepaalde momenten een loonsverhoging in te zetten. Hieronder lees je bij welke punten je dit het beste kan doen.

  1. Op basis van beoordeling
    De meeste bedrijven hebben één keer in het jaar een beoordelingsgesprek. Mocht de beoordeling voldoende of goed zijn, dan wordt hier vaak een loonsverhoging aan gebonden ter waardering. Als een werknemer naar loonsverhoging vraagt, kan je deze bijvoorbeeld wijzen op de punten waar diegene op wordt beoordeeld. Op die manier stimuleer je je werknemers om hun best te doen en de prestaties te verbeteren. Als blijk van waardering kan je dan een eventuele loonsverhoging toevoegen.
  2. Bij promotie
    Als een werknemer promotie maakt, betekent dit vaak dat diegene in een hogere functie terecht komt. Ook komen hier vaak meer verantwoordelijkheden bij kijken waar de werknemer graag naar gewaardeerd wordt. Het is dan gebruikelijk om de werknemer in een hogere functie te plaatsen met een hoger salaris. Dit motiveert ook andere werknemers om hun best te doen om promotie te krijgen.
  3. Vast/ verlenging van contract
    Een vast contract of een verlenging van het contract betekent dat de werknemer goed werk levert en jij als bedrijf diegene graag wil behouden. Ook dit is een moment om na te denken over een salarisverhoging. Heeft diegene bijvoorbeeld de doelstellingen behaald binnen een bepaalde tijd? Naast loonsverhoging komen ook vaak secundaire arbeidsvoorwaarden om de hoek kijken zoals bijvoorbeeld een telefoon of auto van de zaak.
  4. Na een opleiding of cursus
    Mocht je als bedrijf opleidingen aanbieden dan betekent dit vaak dat het takenpakket wordt uitgebreid of dat de werknemer gemotiveerd genoeg is om van zijn werk een specialisatie te maken. Ook hiervoor is het logisch om een loonsverhoging in te zetten.

Vind jij het teveel werk om bij te houden wanneer er een salarisverhoging is en hoeveel dit moet zijn? Breng dan je werknemers onder bij ons. Wij houden voor jou de cao in de gaten en zorgen ervoor dat alle werknemers omhoog worden geplaatst naar het juiste salaris op het juiste moment.

Anderen bekeken ook