De Wet Arbeidsmarkt in Balans, WAB, is sinds 1 januari 2020 in werking getreden. Maar wat zijn Wat zijn de gevolgen voor WAB voor ZZP en MKB? Wie heeft er last van en waar moet je om denken. Meer hierover lees je in dit blog.

Om te beginnen zal ik in hoofdlijnen uitleggen wat de WAB inhoudt. Vervolgens zullen de onderdelen van WAB worden toegelicht en tot slot zullen wij toelichten wat jij als ondernemer kan doen om de beperkingen van de WAB zo klein mogelijk kunt maken.

Wat veranderd er met WAB?

Het doel van de is om de kloof tussen vaste banen en flexibele banen te dichten. Of dit ook zal lukken is de vraag.

Cumulatiegrond voor ontslag van de medewerker

Ontslag wordt ook mogelijk wanneer omstandigheden uit de verschillende ontslaggronden die via de kantonrechter lopen samen een redelijke grond voor ontslag opleveren. Bij ontslag op basis van de cumulatiegrond kan de rechter een extra vergoeding toekennen aan de werknemer. Met andere woorden, heeft de medewerker meerdere fouten gemaakt en heb jij een goed dossier, dan kan je makkelijker van de medewerker af, het gevolg is wel dat je een hogere vergoeding moet betalen.

Tijdelijke contracten

Je mag als werkgever 3 tijdelijke contracten geven in 3 jaar. tot 1 januari mochten er 3 contracten gegeven worden in 2 jaar. Dit is dus weer verlengd.

Verschil tussen uitzenden en payrollen

De definitie van payroll is duidelijker gedefinieerd. Dit houdt in dat er een verschil is gemaakt tussen uitzenden en payrollen. Er is sprake van uitzenden als iemand niet exclusief ter beschikking wordt gesteld aan één opdrachtgever en als de werving niet door het uitzendbureau is gedaan (allocatie). Tot 2020 hadden payrollmedewerkers enkel recht op de inlenersbeloning. Met ingang van 2020 hebben payrollermedewerkers recht op dezelfde beloning als de medewerkers in dienst, met uitzondering van de pensioenregeling. De pensioenregeling blijft voorlopig nog via StiPP lopen. Dit heeft tot gevolg dat bedrijven die zaken doen met een ‘uitzendbureau’ die de verloning uitbesteden aan een backoffice payrol bedrijf. Veel duurder worden dan een uitzendbureau.

Transitievergoeding

Medewerkers hebben vanaf dag 1 dat ze in dienst zijn recht op een transitievergoeding. Dit was tot 2020 vanaf 2 jaar dienst verband. Ons advies is om hier goed rekening mee te houden. Stel dat een je als werkgever een contract niet verlengd, dan heeft de medewerker recht op deze transitievergoeding. Let op. De medewerker moet hier zelf om vragen binnen 3 maand na uitdiensttreding. Neemt de medeweker zelf ontslag, dan vervalt het recht op de transitievergoeding.

Oproepkrachten

Oproepcontracten en alle andere contracten zonder vaste uren krijgen door de WAB meer rechten. Na 1 jaar gewerkt te hebben als oproepkracht, dien je als werkgever in de 13e maand een aanbieding te doen voor dezelfde vaste uren als in het voorgaande jaar. De medewerker hoeft deze uren niet te accepteren.

WAB tips voor MKB en ZZP

Zoals je ziet is er voor jou als werkgever nogal wat verandert in 2020. Wij kunnen als uitzendbureau jou nog steeds van dienst zijn. Omdat wij onze mensen zelf verlonen, hebben wij onze prijzen niet zo extreem hoeven verhogen, zoals back office payrollers. De tips dit wij aan zzp’ers/mkb’ers kunnen geven zijn de volgende:

Houd rekening met de transitievergoeding

Stel dat je afscheid moet nemen van een medewerker, dan kan dit flink in de bedragen lopen. De transitievergoeding is namelijk 1/6e maandsalaris per half jaar dienstverband. Hier komen de werkgeverslasten nog over heen.

Elke dag als aparte oproep

Als je werkt met oproepkrachten, adviseren wij om in het contract op te nemen dat je elke dag als aparte oproep ziet. Stel dat het werk (binnen 4 dagen voor aanvang van de klus) 1 dag verschuift, dan zou je maar 1 dag extra moeten betalen.

Minimaal 3 uur oproepen

Elke oproep die je doet, moet minimaal 3 uur duren, voor kortere oproepen, ben je verplicht om 3 uur door te betalen.

Wisselende roosters? Geef geen oproepcontract

Heb je last van wisselende roosters, dus soms onvoorziene wijzigingen in het rooster? Dan is het wellicht slim om juist geen oproepcontract te geven. Als je een medewerker een contract geeft met vaste uren per week/periode/maand, dan is er geen sprake van een oproepcontract en kan je dus makkelijker diensten wijzigen.

Wij hopen je zo van een aantal handige tips te hebben voorzien. Mocht je als ondernemer nog vragen hebben of ben je op zoek WAB proof uitzenden? Neem dan contact met ons op!